Dlui Vladimir VORONIN

ex-Preşedinte al Republicii Moldova

Președinte al PCRM,

Deputat în Parlamentul Republicii Moldova

Pentru Istorie

Vladimir Voronin, Preşedintele Republicii Moldova

care a respectat Constituția țării

Stimate Domnule Președinte,

În 2001, PCRM, în frunte cu liderul său, Vladimir Voronin a câştigat alegerile parlamentare cu o majoritate calificată, iar urmare a redistribuirei mandatelor de deputat, PCRM a obținut 71 de mandate, constituind o majoritate constituțională.

În 2002, Curtea Constituțională a Republicii Moldova, prin HCC nr. 10/2002, a declarat neconstituțională Hotărârea Parlamentului nr. 807-XV din 5 februarie 2002 cu privire la stabilirea datei alegerilor locale generale.

Preşedintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin având susținerea unei

majorități constituționale (71 de deputați/mandate) nici nu a pus în discuție HCC nr. 10/2002, ci a luat act de această hotărâre a Curţii Constituţionale şi a executat-o întocmai. Astfel, Parlamentul a abrogat HP nr. 807/2002 şi, în 2003, a stabilit, prin HP nr. 128/2003, data alegerilor locale generale în strictă conformitate cu prevederile Constituției şi HCC nr. 10/2002.

La 16 mai 2024, Parlamentul Republicii Moldova, prin Hotărârea nr. 122/2024, a stabilit data alegerilor Preşedintelui Republicii Moldova pentru 20 octombrie 2024.

Temei de adoptare a Hotărârii Parlamentului nr. 122 din 16 mai 2024 au constituit prevederile art. 78 din Constituție și, respectiv, ale art. 135 din Codul electoral.

La caz, constatăm că, dispoziția articolului 135 alin. (2) din Codul electoral nu este conformă cu prevederile art. 90 alin. (1) şi (4) din Constituție. Astfel, menționăm că, data desfăşurării alegerilor pentru funcţia de Preşedinte al Republicii Moldova nu poate fi una anterioară expirării mandatului acestuia, ci numai una posterioară.

Prin urmare, atunci când intervine vacanţa funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova, în caz de expirare a mandatului (24 decembrie 2024), se aplică termenul de 2 luni de la data la care a intervenit vacanța funcţiei de Preşedinte al Republicii Moldova.

În concluzie, alegerile Preşedintelui Republicii Moldova pot şi trebuie să aibă loc doar în următoarele limite temporale: 25 decembrie 2024 — 25 februarie 2025.

Atragem atenţia Dvs. că, urmare a desfăşurării NEconstituționale a acestui scrutin prezidențial [20 octombrie 2024 (turul I) şi, respectiv, 3 noiembrie 2024 (turul II)] va fi încâlcată Constituția și vom avea: 1) cca o lună de zile sau 2) cca o săptămână 2 (doi) Președinți ai Republicii Moldova.

La caz, de facto, actualmente, legiuitorul ordinar în conformitate cu prevederile art. 135 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022 şi HP nr. 122/2024 a stabilit data alegerilor pentru funcția de Preşedinte al Republicii Moldova la 20 octombrie 2024 (turul I). Astfel, CEC-ul va stabili data desfăşurării turului II pe 3 noiembrie 2024. Ulterior mandatul Președintelui nou-ales urmează a fi validat de către Curtea Constituțională. Astfel, după validarea mandatului, Preşedintele Republicii Moldova nou-ales, cel târziu la 45 de zile după alegeri, este OBLIGAT să depună jurământul, în fața Parlamentului şi Curții Constituționale. Deci, dacă a fost ales, cu condiția validării mandatului, de la 3 noiembrie 2024, în 45 de zile, Preşedintele nou-ales TREBUIE să depună jurământul. În asemenea situaţie/circumstanţe, cca o săptămână de zile vom avea situația incertă din 2019 a dualității puterii prezidențiale. Apropo, dacă Preşedintele va fi ales din primul tur al scrutinului electoral prezidențial, noi vom avea cca o lună de zile 2 Președinți ai Republicii Moldova. Deci, indiferent dacă va câştiga alegerile actuala Preşedintă sau nu, după I tur, cca o lună de zile, iar după turul II, noi cca o săptămână de zile vom avea 2 preşedinţi: 1) unul în exercițiu plenar, a cărui mandat expiră, la data de 24 decembrie 2024 şi 2) unul nou-ales care se află în imposibilitatea juridică de a depune jurământul, deoarece acesta, după depunerea jurământului, ar trebui să intre imediat în exercitarea mandatului său şi astfel ar forţa întreruperea mandatului plenipotenţiar al Preşedintelui în exercițiu, cea ce ar duce la violarea art. 80 alin. (1) din Constituție. De altfel, nedepunerea jurământului de către Preşedintele nou-ales al Republicii Moldova în termen de 45 de zile după alegeri constituie o încălcare a art. 79 alin. (2) din Constituție. Cu regret, aşa se va întâmpla, deoarece legiuitorul ordinar la adoptarea art. 135 alin. (2) din Codul electoral şi a HP nr. 122/2024 a încălcat prevederile art. 90 alin. (1) și alin. (4) din Constituție.

Dle Preşedinte, Dumneavoastră aveți șansa Istorică de a curma aceste fărădelegi (violarea Constituţiei Republicii Moldova) prin depunerea la Curtea Constituțională a Sesizării expediate de către subsemnat în adresa Dvs.

La 29 iulie 2024, de Ziua Constituției Republicii Moldova, Dvs. aveţi posibilitatea de a demonstra cetățenilor că, Dvs. întotdeauna ați respectat Constituția și rămâneți fidel crezului Dvs. de o viață și nu puteți admite ca majoritatea parlamentară PAS să prolifereze nihilismul juridic în societate.

Un stat de drept se edifică, doar prin respectarea Constituției Republicii Moldova

— Legea supremă a societății și a statului!

          Stimate Domnule Deputat,

Vă solicităm respectuos:

Să sesizați Curtea Constituțională pentru a supune verificării constituționalității:

1) art. 135 alin. (2) din Codul electoral nr. 325/2022 şi

2) a Hotărârii Parlamentului nr. 122/2024 cu privire la stabilirea datei alegerilor

pentru funcția de Preşedinte al Republicii Moldova.

          Cu respect,

          Mihai Corj,

          un simplu cetățean

Anexă: Sesizarea Curții Constituționale (37 de file).

          P. S.

Subsemnatul, Mihai Corj, prin prezenta, confirmă faptul că, este dispus să susţină argumentele invocate în Sesizare, în fața Curții Constituționale, dacă i se va acorda un mandat, în acest sens.

    27 iulie 2024